Výňatek z kapitoly "Dokumenty" z webové stránky ČSSD Brno-město,
který zůstal, byť nedopatřením, v kapitole "Doprava" až do 1.4.2011


"Podporujeme rekonstrukci brněnského hlavního železničního uzlu ve
stávající poloze. Celý prostor kolem hlavního nádraží je možné řešit
tak, aby se železniční uzel nestal bariérou pro rozvoj centra směrem
na jih. Existuje návrh rekonstrukce nádraží až na kapacitu minimálně
14 nástupních hran (návrh dr. ing. Rudolfa Nedvěda z roku 1990)
s minimálně čtyřmi rovnými nástupními hranami o minimální délce 450 m
plně dostačujícím pro dlouhé mezinárodní expresy. Případné zapojení
vysokorychlostních tratí na brněnské hlavní nádraží je otázkou
vlastního trasování těchto tratí a poloha nádraží nebude hrát v tomto
případě žádnou roli. Soupravy na těchto tratích jsou totiž schopné
pohybu na zcela běžných tratích a vjezdu do všech železničních nádraží."

Proč Tato kapitola zmizelal?

Celý mejlový a facebookový svět oběhla na Apríla 2011 následující tisková zpráva.
Kdo ji vyrobil a jak ji vyrobil nevím. Vím však, že z toho bylo velké povyražení po celém mejlovém a facebookovém světě
Objevila se i na MF Dnes, po Aprílu pak zase zmizela

Tisková zpráva MVV ČSSD Brno

Přestavba ŽUB - aktualizace programu ČSSD Brno

S ohledem na skutečnost, že ministr dopravy Bárta škrtl státní
prostředky alokované na přestavbu ŽUB a tím zapříčinil i nemožnost
kofinancování z kohezních fondů EU, musela ČSSD reagovat na tuto změnu
v případě současného největšího investičního projektu v Brně a na
Jižní Moravě.

Z aktualizovaného znění programu brněnské ČSSD:
"Podporujeme rekonstrukci brněnského hlavního železničního uzlu ve
stávající poloze. Celý prostor kolem hlavního nádraží je možné řešit
tak, aby se železniční uzel nestal bariérou pro rozvoj centra směrem
na jih. Existuje návrh rekonstrukce nádraží až na kapacitu minimálně
14 nástupních hran (návrh dr. ing. Rudolfa Nedvěda z roku 1990)
s minimálně čtyřmi rovnými nástupními hranami o minimální délce 450 m
plně dostačujícím pro dlouhé mezinárodní expresy. Případné zapojení
vysokorychlostních tratí na brněnské hlavní nádraží je otázkou
vlastního trasování těchto tratí a poloha nádraží nebude hrát v tomto
případě žádnou roli. Soupravy na těchto tratích jsou totiž schopné
pohybu na zcela běžných tratích a vjezdu do všech železničních nádraží."
(Další informace naleznete: http://www.cssdbrno.cz/?menu=dokumenty kapitola 6. Doprava.)
Vždy jsem jasně říkal, že hlavním důvodem, proč podporuji odsunutou
variantu přestavbu uzlu, je skutečnost, že projekt je lépe připraven
a že je tu možnost spolufinancování z Bruselu ve výši 8 miliard korun,
kterou jako primátor města Brna nemohu jednoduše ignorovat. Když tato
možnost vinou nepochopitelné změny v přístupu ministerstva dopravy
padla, nebyla - jak vyplynulo z diskuzí uvnitř ČSSD - nadála podpora
odsunu udržitelná. Náš záměr také projednáme s koaličním partnerem
v Radě města Brna a seznámíme s ním i ministerstvo. Věřím, že ministr
Bárta hozenou rukavici zvedne a obnoví jednání o financování výrazně
levnější varianty, tedy přestavby uzlu s nádražím v centru.

Neudržitelnost podpory jedné odsunuté varianty bez “plánu B” potvrzují
i územně analytické podklady ke změně Územního plánu města Brna.
V jeho zadání se píše: “Problematika přestavby ŽUB na sebe váže celou
dopravní koncepci na území Brna jih, která však ovlivňuje koncepci
celkovou. Jedná se o možnost vedení VMO a Bratislavské radiály
s dopadem na D1. Vlivem uvedených okolností dochází ke zdržení přestavby
ŽUB a je nutno si uvědomit, že město Brno nemá připravenu žádnou
náhradní koncepci dopravy v případě, že dojde k odsunutí či zastavení
přestavby ŽUB. Není nachystaná ani etapizace realizace dopravní
infrastruktury v případě zpomalení stavby. Toto může mít velmi
negativní dopady, neboť příprava dopravních staveb je záležitostí
dlouhodobou a změnu přístupu – koncepce nelze realizovat.”
(Zdroj: http://www.brno.cz/sprava-mesta/magistrat-mesta-brna/usek-rozvoje-mesta/
odbor-uzemniho-planovani -a-rozvoje/dokumenty/upp/uzemne-analyticke-podklady-2010/
textová část 07 Veřejná dopravní infrastruktura, str. 11.)
Právě tohoto scénáře, kdy hrozí zastavení celého dopravního rozvoje
ve městě Brně se chceme vyvarovat.

Bc. Roman Onderka, MBA
primátor města Brna,
garant programové kapitoly Doprava a místopředseda MVV ČSSD Brno

Kontakt: onderka.roman@brno.cz

Kapitola "Dokumenty" na stránkách ČSSD Brno-město je již dnes pouze standardním výtvorem magistrátního aparátu.