Tyto stránky jsem začal psát v devadesátých letech minulého století. Přestože všichni zainteresovaní již ví, že stěhování nádraží je nonsens dopravní, železniční, urbanistický, architektonický, logický i logistický, investiční i ekonomický, byla v roce 2019 byla znovu vypsána grandiosní architektonická soutěže na nové Hlavní nádraží na místě dnešního Dolního nádraží a vše se zase bude opakovat snad do nekonečna. Kdo ví a kdo nám to poví? Nebo tomu snad někdo věří?
Ve dvacátých letech minulého století se stalo město Brno hlavním městem Země Moravskoslezské. Městští i zemští radové si tehdy usmysleli, že přestěhují hlavní nádraží mezi mrkvičky a kedlubničky do Neumětel (na hranice Brna a Komárova. Tehdy k tomu měli jakýsi důvod. Lokomotivy strašně čmoudily a vlaky nesmírně rachotily. Pozvali si k tomu architekty a ti vymysleli, že k tomu postaví nové moderní a vzdušné centrum jaké hlavní město Moravy bude reprezentovat.
Na stěhování nádraží byly vypsány i vyhodnoceny soutěže, v těch však nemohly být uděleny první ceny. Všichni věděli, že něco s tím stěhováním není v pořádku. Než se však mohlo něco rozhodovat přišla okupace a stěhovací nálady zcela pominuly. Naopak za okupace byl dokonce vymyšlen i návrh jak dnešní nádraží rozšířit a rekonstruovat.
Po válce byla ustavena Kancelář pro železniční uzel Brno, jejímž vedoucím za železnici byl ustanoven Ing. Dr. Rudolf Nedvěd a za město prof. arch. Bohuslav Fuchs. Po mnoha studijních řešeních a návrzích a zejména po návštěvě Švýcarska v roce 1947 profesor Fuchs rozhodl, že není možno dále trápit Brňany a že nádraží musí zůstat tam kde je.
Bohužel pak přišel "Vítězný únor" a na vše co kdy bylo vymyšleno bylo zapomenuto a po čase byli nejlepší profesoři z Fakulty architektury a pozemního stavitelství vyhnáni. Když si přišli pak pro profesora Fuchse do atelieru, nesměl se ani vrátit pro rádiovku, kterou tam zapomněl. Ing.Dr. Nedvěd sice směl dále pracovat, ale bylo mu přísně zakázáno dělat cokoliv pro Brno.
A přišly stavby socialismu. V šedesátých letech se začaly projektovat největší stavby socialismu pro Brno. Do těchto projektů se nadšeně vrhly stovky projektantů a na projekty se tehdy vyplýtvaly tuny papíru. Největším projektem bylo obrovské nádraží přestěhované na hranice Brna a Komárova, Tehdejší projekt byl řešen velkoryse i s usměrněným severním zaústěním železničních tratí do nádraží, z čehož vyplynul třípatrový železniční most nad Olomouckou třídou. Na tento projekt navazoval projekt metra, projekt přestěhovaného autobusového nádraží a projekt obrovského nového centra města, řešeného tehdy podle vzoru la Défense ve dvou úrovních. Horní pro pěší a spodní pro motorová vozidla. Nejvelkolepější částí tohoto projektu byla exklusivní stanice metra, umístěná v trojúhelníku nového nádraží a nového autobusového nádraží.
I pro socialismus se ukázaly tyto stavby za neuskutečnitelné a zůstala z toho jen trapná torza. Nejsmutnějším torzem zůstalo nové autobusové nádraží, přesunuté téměř o 3/4 kilometru bez jakéhokoliv spojení s centrem města. Tramvaj se podařilo k němu přivést až po čtyřiceti letech. Obchodní dům Tesco, který měl být začátkem nového centra dlouho trčel osamoceně v opuštěném prostoru. Poslední vypětí staveb socialismu pak úplně skončilo opuštěným torzem železniční polikliniky, ze které si pak postupně odnesli všichni všechno, co k něčemu bylo.
Bohužel se stalo to, co se asi státi mělo. Po Velké sametové revoluci městští i krajští radové i radní tu dřívější socialistickou euforii proměnili v euforii tržně kapitalistickou a znovu rozjeli obrovské projekty stěhování nádraží, tentokrát již šetřílsko kapitalistické. Trošku menší nádraží s přístřešky, severní vjezdy pouze úrovňové, výhybkami prospojkované, takže tudy projede jen polovina vlaků. Navrhují sice obrovské nové centrum, ale již jednoúrovňové, již ne metro, ale jakýsi diametřík, který bude spojovat obě nádraží. Navrhli i jednu linku tramvaje, která se k novému nádraží všelijak složitě zamotává. Aby se v těch projektech nikdo nevyznal, tak do toho zamotali celý Železniční Uzel Brno a pak aby nikdo nevěděl o co jde tak tomu dali úplně nový název Europoint.
A znovu se již zase projektuje a projektuje a vyhazují
se znovu tuny pomalovaného a popsaného papíru a nikde to nemá konce.
Zaměstná to stovky projektantů, developerů (dříve
investorsko-inženýrských pracovníků), úředníků a kdoví koho všeho. Takže
to vlastně také plní jakýsi účel. Je to snadné a dlouhodobé východisko z
nezaměstnanosti. Asi je to účelem celé této hry. Někteří z těch hráčů se
k tomu dokonce přiznali.
A vznikají další torza nesmyslnými úspornými opatřeními na tak obrovské
investici jakou je Europoint. Již navěky budeme projíždět do Heršpic
nebezpečně zakroucenou Sokolovou ulicí před podjezdem pod železniční
trati. Rovněž navěky budeme projíždět jednokolejnou spojkou do Jihlavy.
Výpočtově jednokolejka vyhověla, ale zcela se zapomnělo na lidského
činitele. Ten tady zůstává i při nejvyšší a nejdokonalejší zabezpečovací
technice.
Možná, že z toho budou i další torza. Třeba obrovská mostní konstrukce
na hranicích Brna a Komárova, trčící odnikud nikam. Nebo se nové
přestěhované nádraží dokonce postaví a pak to bude nejdražší a největší
výlukové nádraží na světě pro rekonstrukci stávajícího nádraží ve městě.
Kdoví a kdo nám to poví?
Třeba však přijde jednou čas, kdy městští i krajští radové a radní začnou dokonce i selsky přemýšlet a prostě a jednoduše nechají staré nádraží zrekonstruovat a pospravovat a bude všechno tak jak to má být. Také se může najít i politik, kterému to ještě myslí, a může zastavení tohoto blbnutí navrhnout jako mnohamiliardovou úsporu do státního rozpočtu. Takový politik by se pak možná i stal slavným. Kdo ví a kdo nám to poví?
Takto jsem situaci
popisoval po roce 2010 a kauza stěhování pokračuje dále a dále a na
předchozích textech nechci nic měnit, pokračuji své povídání na své
níže uvedené webové stránce v kapitole příběhy příběhem "Příběh
brněnského urbanismu a stěhování nádraží". Po roce 2020 se znovu
projektuje krásné Nové nádraží, které se má stavět někdy v roce 2035?
Autorem těchto stránek je Ing.arch. Josef Myslivec člen pracovního týmu Občanské koalice Nádraží v centru.
Tato stránka vznikla původně jako cvičná stránka na Univerzitě Třetího Věku v desátých letech 21. století a postupně jsem ji doplňoval tak tak, aby postihla komplexně celou kauzu stěhování nádraží snad i s nadějí, že se dožiji jejího vyřešení. Protože čas běží a celá kauza se znovu posunuje do dalších desetiletí a snad staletí, tak se tato stránka stává jen jakýmsi svědkem určité snahy situaci řešit. Stránku se již s pokračujícím věkem alespoň udržovat pokud budu živ. Po určité době nečinnosti (cca 1 rok) pak může stránku správce serveru smazat a vše upadne v zapomnění. Proto uvádím poslední vstup do FTP protokolu 10.06.2023